Mit pofozzunk ki eladás előtt?

felmérés, korszerűsítési beruházások, ablakszigetelések, mosdókagylóEgy friss felmérés szerint apró munkálatokkal, minimális felújítással jóval eladhatóbbá tehetjük az ingatlanunkat, és az értékét is érezhetően megnövelhetjük. Bejegyzésünkben arra keressük a választ, hogy mire érdemes ilyenkor költenünk, mibe érdemes belekezdeni és mibe nem, illetve hogy egyáltalán van-e értelme az ilyen beruházásnak, megtérülnek-e az eladás előtt elköltött forintok?

Az első szabály, amire mindenképpen gondolnunk kell, mielőtt bármilyen felújításba kezdenénk és százezreket, vagy akár milliókat ölnénk lakásunk kipofozásába, ráncfelvarrásába, úgy hangzik, hogy „ahány ember annyiféle igény és ízlés”. Az általunk szépnek és divatosnak gondolt új fürdőszobától lehet, hogy a háztűznézőbe érkezők rosszul lesznek. Ráadásul, akár bevalljuk magunknak, akár nem, az eladás előtt álló ingatlanra már nem úgy gondolunk, mint régen, és messze nem olyan igényességgel tekintünk a felújítási munkák levezénylésére. Tanulság tehát, hogy semmi olyanra ne költsünk, ami alapvető ízlésbeli kérdéseket vet fel, vagy megoszthatja a vásárlói célcsoportunkat.

A szakemberek szerint nagy általánosságban elmondható, hogy a plusz beruházások általában sajnos nem igazán térülnek meg, az új vevők nem látnak akkora értéket egy beruházásban, ráadásul önkéntelenül is lefele kerekítenek, szkeptikusak, ők is magukból indulnak ki, eleve úgy kalkulálnak, hogy az eladó túloz a beruházás összegével kapcsolatban. Nézzük meg tehát, hogy mire lehet érdemes, vagy szükséges pénzt költeni, és mire ablakon kidobott pénz?

1.    A szükséges minimumok. Ha még mindig alumínium vezetékek futnak a falban, ha a villanyóránk összkapacitása nem több mint 12 amper, ha minden villanykapcsolónk érintésre szikrát vet, és folyamatosan visszafele szaglik a líra nélkül bekötött mosdókagyló, akkor esélytelen, hogy bárki megvegye a lakást. Ezeket nem baj, ha magunk orvosoljuk, mert ezek sokba nem kerülnek, viszont kizáró okként tudják meggátolni, hogy bárki szóba álljon velünk komoly érdeklődőként.

2.    Bizonyos állagmegőrző, vagy korszerűsítési beruházások. Ha az ingatlanunk nincs teljesen lelakva, és feltételezhető, hogy az újonnan beköltöző nem azzal a céllal veszi, hogy álmai otthonát valósítsa meg ott, akkor érdemes meglépni ezeket. Tipikusan ilyen egy rejtett csőrepedés, egy korábbi beázás nyoma, rosszul bekötött vízvezeték, repedt WC-csésze, lógó polcok, elvetemedett ajtók, gardróbszekrény, stb. Általában a panellakások, kisebb értékű ingatlanok esetében érdemes ezekre áldozni, hogy a bőséges kínálat tengeréből kikandikáljunk, az igényesség és megbízhatóság látszatát megteremtve.

3.    Olcsón kivitelezhető, értéknövelő szolgáltatások. Ezek közé tartozik a légkondi, radiátor-termosztát, egyszerűbb ablakszigetelések, esetleg redőny, bojlercsere, esetleg a tűzhely. Ez utóbbi már megoszthatja a vevőket, hiszen lehet, hogy az újonnan beköltöző neje márkahű mesterszakács, akkor semmibe fogja venni, hogy mi százezret elköltöttünk konyhai műszaki cikkekre.

Más-más stratégiát kell kövessünk attól függően, hogy lakást vagy házat árulunk. Házak esetében például nagy rá az esély, hogy komoly felújítás szándékával érkezik a vevő, eleve „bargain hunting” szándékával vadászik, azaz még örül is annak, ha „hendikeppes” a portéka, mert így jobban jön ki a vétellel, több marad neki a saját álmai megvalósítására. Ez egyébként bizonyos környékeken a lakásokra is igaz, például Budapesten a belváros egyes, frissen kijelölt sétáló utcáiban, ahol esély van rá, hogy patinás művésznegyeddé avanzsáljon a környék. Egy időben a Ráday utcában pont nem a jó állapotú lakások mentek igazán, hanem a lelakottak, így „zéróról” indulhatott az új tulajdonos, kifejezetten magas minőségi szintre hozva az ingatlant, tervező, belsőépítész, stylist, stb. bevonásával. Hasonló folyamatok zajlanak – illetve lassan a végefelé járunk már – a Budai-hegyekben, a Káli-medencében, a Tisza egyes szakaszain, és a nevezetes borvidékeinken. Egyesek szerint a válság elmúltával Kőbánya és a 18. kerület is hasonló pályafutásra lehet esélyes – ezt azért még várjuk ki…

Egy biztos: bármit is teszünk az eladási esélyeink javítása céljából, semmiképpen se túlozzunk a hirdetésben ezzel kapcsolatban. Egy öt évvel ezelőtti tisztasági festést ne hirdessünk úgy, hogy „nemrégiben teljes felújításon esett át”.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.