Hogyan készítsd fel garázsodat a télre?

rozsdásodás, autó, nagytakarítás, garázskapuk, zárakAhogy jönnek a hírek az első komolyabb hóról  –  ami most éppen egy hét múlva várható – a tunyább kocsitulajokon is elhatalmasodik a pánik és nekilátnak rendet rakni  a garázsban. Persze ők a szerencsésebbek, legalább biztosíthatják járgányuknak a téli lakot, amely még a folyamatosan használt autóknak is meghosszabbítja az életét. A veteránautósok vagy a kocsit télre leállítók persze mindezt már jóval korábban megtették, de talán nem is hiszik, hogy a teleltetésnél nemcsak a kocsival, a garázzsal kapcsolatban is van tennivaló.

Ahhoz, hogy a fémkaszni valóban védve legyen, jól elő kell készíteni a helyiséget. El kell távolítani onnan minden rongyot, levelet, és összesöpörni a port. Ez nem puszta tisztaságmánia. A textil, a korhadó növények és a por is megfogja a nedvességet és benn tartja. Márpedig télen a napok többsége csapadékos, borongós, tehát eleve párás. Ez pedig árt a fémnek. Ha folyamatosan párás az autó körül a klíma, hamarabb beindul a rozsdásodás, és bepenészedhetnek a műanyag belső elemek.

Ezért az autó beállítása előtt kötelező az alapos nagytakarítás. Még jobb ezt napos időben elvégezni, mert a portalanításhoz általában a beton vagy kőpadló gondos kislagozása is hozzátartozik. Majd a maradék vizet egy rossz seprűvel vagy gumis partvissal kell kitolni, hogy azután a felszárítást a nap fejezze be. Van, aki a pártartalom csökkentésére nedvességet megkötő granulátumot is kiszór valamilyen lapra, ez hasznos lehet, s mindenképpen olcsóbb, mintha fűtene. Ráadásul ez utóbbi nem is biztos, hogy jót tesz, ha az autót télen is használják. Autós blogokon olvasni is lehet arról, hogy a nagy hőmérséklet-ingadozás hogyan tesz kárt például a javított kasznikban.

Egy veterán autós blogger a természetből hozott egy páramérő eszközt, a pókot. Ha sok van belőle, akkor a tulaj biztos lehet abban, hogy a falak víz és páramentesek. Ebben az esetben az autósnak valóban szerencsét hoz a pók.

A hideg évszakban különösen fontos a rendszeres szellőztetés, ami ugyancsak a páracsökkentést szolgálja. Egy alapos levegőcseréhez elegendő a garázsajtók napi néhány perces nyitva tartása.

A pára elleni harc jegyében az esőben vagy hóban autózás után érdemes a kocsit egy kicsit a garázs előtt szárítani, de legalább a havat gondosan lesöpörni, a felrakódott latyakot pedig a kerék körül lábbal leverni. Nincs annál rosszabb, mintha hagyjuk, hogy a hó a garázsban olvadjon le.

Némi ápolást megérdemelnek a garázskapuk és a zárak, zsanérok is. A legjobb szilikonspray-vel lefújni és gépolajjal leápolni, így elkerülhető a befagyás. Az automata garázsajtót is érdemes felkészíteni télre, nehogy a legnagyobb fagyban mondja fel a szolgálatot. Szerelők tapasztalata szerint a hidegben jóval gyakrabban romlanak el. Enyhébb hófúvás vagy egy fagyos eső után felgyorsulhat a rozsdásodás, amely rugókat, csavarokat, görgőket károsíthat, de csupán a hideg szél is árthat. Aki ezt a karbantartást elhanyagolja, arra ébredhet egy ronda, latyakos napon, hogy járgánya bennrekedt a garázsban, mert a kapu felmondta a szolgálatot.

A garázsra érdemes figyelnie az energiatudatosan lakóknak is. Ha éppen nem a sokkszerű szellőztetés ideje van, gondosan ügyeljenek arra, hogy zárva legyen a garázsajtó, ilyen egyszerű. Feleslegesen néhány percig se legyen nyitva, hiszen a hőkiáramlás folyamatosan apasztja a pénztárcánkat. Érdemes kívülre napelemmel működő világítótestet felszerelni, télen ugyanis jóval többet kell világítani, viszont egy külső napelemes lámpa nem is olyan rendkívüli kiadás, tehát hamar megtérülhet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.