Home staging: ráncfelvarrás a lakásnak

Több nyugat-európai országban is új szereplő érkezett az ingatlanközvetítői piacra. Egyre többen veszik igénybe az úgynevezett home staging szolgáltatást, melynek keretében az eladó ingatlanok egy alapos ráncfelvarráson esnek keresztül. A cél: minél gyorsabban és minél jobb áron túladni a lakáson.

Lehet, hogy hamarosan újabb fogalommal bővül az ingatlanos szakma szókészlete, igaz, magyar megfelelője egyelőre nincs a szolgáltatásnak. Nyugat-Európában mindenesetre egyre népszerűbb a home staging, ami lényegében az eladni kívánt ingatlan kipofozását jelenti.

Amikor eladó lakás után kutatva személyesen is felkeresünk egy-egy ingatlant, óhatatlanul is belépünk a korábbi tulajdonos magánszférájába. Bár ilyenkor akár el is leshetünk néhány praktikát arra vonatkozóan, hogy ki hogyan rendezte be az adott lakást, az is előfordulhat, hogy a látottak inkább elbizonytalanítanak. A home staging egyik német képviselője például azután indította el vállalkozását, amikor eladó házat keresve egy ingatlan bejárásakor a nemrég elhunyt idős tulajdonos ruháiba, gyógyszereibe, egyéb személyes tárgyaiba ütközött. A látottaktól később sem tudott elvonatkoztatni, és inkább elállt a vásárlástól. Éppen ezért eladóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy az érdeklődők nem az otthonunkra kíváncsiak, hanem az ingatlanra, amit később kényükre-kedvükre alakíthatnak át.

Ha még egy boltban is elvárjuk, hogy a termékek rendezetten, esztétikusan legyenek elhelyezve, miért ne lenne ez igény egy akár több tízmilliós tételt jelentő ingatlannál? Ebben jelenthet segítséget a home staging. A szolgáltatás természetesen nem csak a személyes tárgyak elrejtésében jelent segítséget, ha szükség van rá, egy alapos ráncfelvarrást is magában foglalhat: ide tartozhat például egy erősen megkopott parketta felcsiszolása, tisztasági festés, vagy éppen a kert rendbetétele. Üres lakások esetében is jól jöhet, ha a csupasz falakat feldobjuk néhány képpel, a villanykörték helyett csillárokat teszünk fel, vagy éppen elhelyezünk néhány bútort, hogy az érdeklődők jobban fel tudják mérni a méreteket, látják, hogyan rendezhetik be leendő otthonukat.

A home stagingnek köszönhetően az eladásra kínált ingatlanok általában gyorsabban, és általában magasabb áron kelnek el. A szolgáltatás díja – az átalakítás mértékétől függően – a vételár 0,5-2 százaléka lehet, ami akár vissza is jöhet azzal, hogy több pénzhez jutunk az eladásból.

És hogy mi a helyzet Magyarországon? Nálunk nagy eséllyel még várni kell a home staging elterjedésére, valószínűleg néhány prémiumkategóriás ingatlant leszámítva nem is lenne kifizetődő az ilyen típusú szolgáltatás igénybevétele. Pedig itthon sem ártana egy kis szemléletváltás: szinte minden nap készül összeállítás elfuserált hirdetésekből, furcsán átalakított ingatlanokból. A lakásukat árulóknak mindenesetre érdemes lenne elgondolkodnia azon, hogy hogyan tudnák ingatlanjaikat még vonzóbbá tenni a vásárlók számára. Ehhez nincs is szükség külső szakemberre vagy nagy beruházásra. Egy tisztasági festés például nem igényel túl nagy befektetést, mégis sokat dobhat a látványon, egy alapos rendrakás pedig végképp nem kerül semmibe.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.