Életszerűbb parkolási rend kellene

parkolási rend, mélygarázs, önkormányzat, fizető parkolásNagy felzúdulást okozott Budapesten a II. kerületben, hogy egy olyan helyen, ahol az iskolát csak fizető parkolóhelyen megállva lehetetett megközelíteni – 8 óra után –  egyre másra kapták a büntető cédulát a gyerkőcöt éppen leadó szülők. Mintha éppen rájuk utaztak volna a parkolóőrök, holott a szülők végül is valóban rövid ideig, többnyire néhány percig használták csak a parkolót, amihez persze nem akarták bedobni a minimális díjat. Az egyre hangosabb vita végül a szülők győzelmével végződött és az önkormányzat az adott helyen fél 9-re módosította a fizető parkolás kezdetét.

Ebben a meccsben nyertek a civilek, de a parkolási döntéseknek többnyire a vesztesei. Ha éppen kiterjesztik egy kerületben a fizető övezetet, az is szív, aki már csak engedélyekkel és plusz pénzzel tudja megváltani a kocsi számára fontos közterületet, s az is, aki éppen a parkolási övezet határán lakik, s saját lakásánál sem tud bármikor megállni az ingyenes leállási lehetőséget kihasználó kocsik miatt. A lakók akkor a legkiszolgáltatottabbak, ha éppen olyan városrészben élnek, ahol a lakásokhoz nem építettek garázsokat, az autóját mindenki az utcán tartja. Márpedig az összes régi építésű városnegyedre, de még a lakótelepekre is ez a jellemző. Az egyik utolsó, és fekvése miatt sztárolt lakótelepen, a „Szomszédok” sorozatból is ismert XI. kerületi Gazdagréten például a hatalmas lakótömbök alatt/mellett lényegében nincs garázs, mindenki az utcán parkol, leszűkítve először a járdákat, majd a sétálásra tervezett promenádot, ahonnan később kőakadályokkal szorították ki a gépkocsikat.

Éppen a garázsok és egyéb kocsitárolók hiánya miatt sokakat ingerel, hogy a nagyvárosokban, elsősorban Budapesten folyamatosan nő a fizető parkolás alá vont közterületek nagysága. A sorban jövőre Óbuda következik, ahol lényegében az egész belső rész a Szépvölgyi úttól észak felé a Flórián téren túl a Bogdáni útig – beleértve több lakótelepi részt is – díjfizetési kötelezettség alá esik majd. Az intézkedést az önkormányzatnál azzal indokolták, hogy a díjtalan parkolásról híres Óbuda a főváros P+R régiója lett, itt tették le autóikat a városba igyekvők, ami túlzsúfoltsághoz vezetett. De növelné a fizetős területet a II. kerület is a Bem rakparton és a Fő utcában, s már erős az elszánás a XI. kerületben is. A bővítést fontolgatja azonban több más kerület is, ennek alapját az adja, hogy korábban a BKK kilenc kerületben mintegy 5000 fizetős parkolót kívánt kialakítani, főleg azokon a fővárosi tulajdonban álló főútvonalakon, ahol a korábbi jogi helyzet miatt ez elmaradt. Csak néhány példa belőle, amelyet korábban az Index.hu gyűjtött össze: Bem rakpart, Fő utca, Krisztina körút, Dózsa György út, Fiumei út, Bartók Béla út, Alkotás utca. Most ugyanezt a kerületek teszik majd meg.

A parkolással kapcsolatos problémákat azonban egy egészen más oldalról is érdemes lenne megközelíteni. Induljunk ki abból, hogy a gépkocsi ma már az élet, pontosabban a pörgő életmód része. Ha viszont ezt elfogadjuk, felvetődik, hogy miért nem illeszkedik ehhez a parkolási rend is. Ugyanakkor nem kellene tolerálni azt, hogy a gépkocsit huzamosabb ideig tároljuk a közterületen, legalábbis ott, ahol sokkal fontosabb lenne a közösségi életet szervezni, teret biztosítani a kereskedelemnek, a vendéglátásnak és a boltokat látogató tömegeknek. Ezekben a városrészekben a több órás, akár félnapos parkolásoknak a helyszíne a mélygarázs kellene, hogy legyen. Oda pedig úgy lehetne beterelni az autósokat, ha a közterületen, azaz az út szélén csak a rövid ideig (30-60 percig) tartó parkolás lenne normál vagy akár kedvezményes díjazású, az ezen felüli időt eltöltő gépkocsit az idővel egyenes arányban növekvő tarifával büntetnék.

Fél vagy egy óra éppen elég ahhoz, hogy valamit gyorsan megvegyünk, elintézzünk, beadjunk, kivegyünk vagy leadjunk, mondjuk például a gyereket az iskolába. Aki nem ügyet intéz, hanem például munkába jött a gépkocsival, vigye azt mélygarázsba. Ezt a megoldást a munkahely is segítheti kedvezményes parkolási lehetőséggel, de ehhez persze az egyes irodáknak a jelenleginél jóval több parkolóhelyet kellene bérelniük, egyáltalán jóval több pincegarázst kellene létesíteni. Egy ilyen rend bevezetéséhez mindenképpen párosulnia kellene további mélygarázsok építésének. Ha pedig nő a kihasználtság, akkor a beruházás is hamarabb megtérül.

Jó, jó mondhatja erre bárki, ott van a parkolási időkorlát, de ezt bárki bármeddig meghosszabbíthatja, ha újra bedob aprót, vagy újra indítja a már lejárt mobilparkolást. Így valóban nem lehet elérni ezt a célt. Ehhez a közterületen eltöltött idővel exponenciálisan növekvő parkoló díjra lenne szükség. Aki tamáskodik, hogy egy ilyen rendszert úgy sem lehet megvalósítani, jobb, ha átgondolja, hogyha már hamarosan valóság lesz az a bankkártya, amely felismeri birtokosa hangját és arcát, akkor biztos, hogy nem technikai akadályai vannak a kreatív parkolási megoldásnak, hanem sokkal inkább a korrupció és a fantáziátlanság.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.